När sjukdomen inte syns!

Jag har alltid i hela mitt liv försökt att se skillnad på dom som faktiskt har en sjukdom o dom som bara har problem. Alkoholism tex är det en sjukdom eller ett problem? I mitt fall hade ja en mamma som var alkoholis, fast hon erkände aldrig för någon om att hon hade problem med spriten utan döljde det väldigt bra. Vi alla runt henne  som stod nära försökte många gånger få henne att förstå att hon hade ett sjukligt beteende till alkoholen. När hon blev ledsen när hon kände sig stark ja i många olika samanhang tog hon till spriten i stället för att se verkligheten. I och med min uppväxt i allt med lögner att ha masker utåt mot andra människor och att inte riktigt våga visa vem man egentligen är har jag nog lärt mig mycket, mycket har tagit långt tid att få bort, man lär sig leva med en mask som man tycker passar för stunden och sen att få bort den eller byta mask för att kunna gå vidare här i livet har sina prövningar. När ja var 1 år skilde sig min mamma o pappa, jag och mamma flyttade till Köping och mina äldre bröder o min pappa bodde kvar i huset i Lillkyrka. Vi levde inte ensamma så många år utan det kom in nya män i min mammas liv ett fler tal tillfällen det va mycket tjafs om vem som skulle ha oss barn o när, som tur är va ja så pass liten att jag aldrig märkte hur allvarligt det egentligen var då, men det har berättats för mig nu i efterhand. Jag fick växa upp o bli stor tidigt, när ja var 5 år fick ja en lillebror som jag fick ta hand om många gånger eftersom mamma redan då tog till spriten när det blev tufft. Tyvärr dog han bara 1 år gammal i en bil olycka. Den olyckan minns ja än i dag som om den var igår, jag hade varit hos pappa i enköping över helgen o mamma kom o hämtade mig, det va den 6 April 1980 när vi kommit förbi Västerås började min lillebror som hette Tobias föresten att tjata på att få ett kex men mamma va redan irriterad på att det var halt ute o att bilarna åkte försiktigt. När hon för en sekund inte hade koll på vägen tutade en annan bil på henne bakom oss fick hon sladd o körde rätt i en bro pelare under tre snäcko bron, bilen blev total kvaddad, mamma fick sy ihop sin käcke i 6 månader, o jag bröt bäckenbenen rakt av o blev liggade på sjukhus i nästan 8 månader.  Tobias levde i 1 dygn efter olyckan innan han dog, han hade fått in en liten glasbit från sidofönstret in i lilla hjärnan o dog när den fastnade.  Jag tror att den olyckan ställde till mycket problem efteråt, Tobias pappa Peder o mamma va osams länge o jag fick bo hos mormor o morfar länge, efter ( Peder) va det lugnt ett tag men sen kom Åke in i bilden han verkade få mamma på bättringsvägen o vi flyttade till hus o allt flöt på rätt bra. När ja fyllde 10 år kom min andra lillebror Micke. Han va min lilla ängel, vi bodde ihopp med åke o micke ett par år till men sen gick även detta förhållande till historien. Jag o micke o mamma flyttade till Kungsängen ett radhus utanför stan jag fick lång väg till skolan och mamma började jobba natt för att orka ta hand om oss på dagen. För mig gick det ok i skolan ja hade några kompisar som stod mig nära men det va inte många som egentligen visste hur det stod till i mitt liv. Jag klädde mig alltid i matchande kläder o va alltid sminkad o fixad trots att det bara va en vanlig skoldag men det var så man gjorde, om man ser snygg ut, leva på sitt yttre och inte för den man är bakom masken, Min mamma levde bakom en väldigt stark mask, det fanns människor i hennes närhet som aldrig visste att hon faktiskt va alkoholist, men det är ju så med denna sjukdom att den faktiskt är en dold sjukdom som inte syns utåt om man inte tilllåter det, Under hela min uppväxt har ja levt med att dölja vem jag är egentligen och den 30 mars 1998 dog min mamma. Hon dog av alkohol o läkemedles förgiftning, hennes kropp gav upp helt enkelt, hon blev bara 50 år gammal. Efter den dagen har jag försökt att hitta mig själv, utan masker och utan lögner. Jag har haft en tuff uppväxt ja men den har även gjort mig till den människa jag är idag, den har även gjort att jag förstår skillnaden mellan sjukdomar o problem, fick själv diagnosen Hypotyreosunderfunktion av sköldkörteln så sent som i aug 2009.
En sjukdom som heller inte syns! men den kan ja berätta mer om en annan gång....
1 Lotta:

skriven

Fan vad starkt! Kämpa på:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: