Att älska en annan människa!

Att älska en annan människa är något stort. När jag var ung visste jag inte att orden jag älskar dig hade en sån djup och stark innebörd, jag använde den frasen ofta, och fick ofta den frasen tillbaka men egentligen var den inte att älska någon.

Man kan tycka väldigt mycket om en annan person men att säga att man älskar den personen det tycker jag kräver lång tid och känlsa, jag har lärt mig under mitt liv att orden " jag älskar dig" betyder olika mycket för olika människor, vissa använder sig av det redan efter en vecka tillsammans med någon, medans andra kan det ta månader för innan orden kommer. För mig tar det lång tid innan jag kan säga att jag älskar dig till en annan människa, jag vill känna att jag vet vem jag älskar och varför.

Jag har även lärt mig att vara försiktig med att säga dom orden, när man äntligen kan säga till en annan människa att gud va jag älskar dig då öppnar man även porten till att kunna bli sårad, man tar ner garden kan man säga. Man kan lätt bli blind av förälskelsen att allt är helt fantastiskt finns det verkligen en sån människa som han/hon. Sanningen är den att ju tidigare man säger att du är mitt allt, du är mitt liv, dig kan jag inte leva utan desto tidigar tappar man förståndet till att se saker realistiskt.

Kanske låter hårt men det är min syn och erfarenhet av orden JAG ÄLSKAR DIG!
Jag har ett klart exempel på när ordet missbrukas, tex i telefon. Jag känner en person som alltid avslutade sina samtal med sin kärlek med puss puss jag älskar dig, och det är ju jätte gulligt tycker säkert många men när man pratat i telefon i över en timma och varit på väg att avsluta det samtalet i ungefär 20 min och där av sagt puss puss jag älskar dig ungefär 6 gånger under samma samtal då har inte orden någon betydelse länge tycker jag. jag känner även kvinnan i detta förhållande och en gång sa jag till henne att testa o säga puss puss skit på dig tillbaka och se om han reagerade jag vet inte om hon testade det någon gång men jag tror ärligt talat inte han skulle ha reagerat eftersom orden puss puss jag älskar dig va detsamma som hejdå i telefon.

Där har vi en sån situation när orden missbrukas, en annan är när man är nyförälskad och känner att man spricker snart om man inte får säga dom där orden, jag tycker personligen att när man är nykär och överlycklig betyder orden gud vad jag tycker om dig lika mycke, sen när man kommit varann närmare än bara en förälskelse och verkligen vet att detta är rätt detta kommer hålla då kan man ta dom orden till handling för då har dom en djup betydelse och är något man ärligt kan säga från djupet av hjärtat...

Jag har varit förälskad många gånger och även sagt att jag älskat den personen i ett tidigt stadie av förhållandet, men efter ett tag när man landat från att vara så där hopplöst kär kommer den äkta känslan fram då har det vissat sig att jag inte alls älskat personen utan jag har bara tyckt väldigt mycket om den. Kärlek och att älska någon är en djup och stark relation som byggts upp under en längre tid i allafall för mig, förälskelsen är farlig men kärleken är farligare, inte farligt som något negativt utan att man faktiskt kan göra nästan allt för sin kärlek den dagen man vet att den är äkta.

Att vara i en relation för mig handlar om så mycket mer än att tycka om en annan människa. Man måste vara lyhörd, ha förståelse, tålamod men mest av allt våga ge sig själv så pass mycket att man ändå står kvar på egna ben.
För mig är kärlek när man hittat någon man kan leva tillsammans med, men ändå vara en egen person i förhållandet, att man är älskad för både sina goda sidor och för sina brister, att man respekterar den andras behov och inivid som människa. Att man oavsett alltid vet att hur jag än gör eller vad jag än tycker så är det min åsikt och man behöver inte alltid tycka lika. Samt att man finns där som stöd i alla läggen.

RÄTT: 
RESPEKT, ÄRLIGHET, TROHET, TÅLAMOD
är 4 pusselbitar som ett förhållande måste innehålla för min del, 

Sen att kunna älska en annan människa då måste man älska sig själv.

Man kan inte ärligt ge av sig själv om man inte älskar det man ger bort.
Och man kan inte ta emot någons kärlek om man inte är ärligt mot sitt egna jag.

Kärlek är som ett livspussel där man börjar med hörnkanter under förälskelsen, fyller ut ramen under tiden man är nykär, mitten bitarna fylls på efter upptäckter om varann o lärdomen om varann men att få ett helt pussel det tar en livstid tillsammans.... En tavla fylld av lycka, värme, även sorg men mest av allt KÄRLEK!!!

Jag älskar dig!  
1 Lotta:

skriven

Kan inte annat än att hålla med:) Älska det är så otroligt stort, jag har bara gjort det en gång(när det gäller partner).Men kommer säkert göra det igen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: