Min dolda sjukdom...Hypotyreos:

 

Min Sjukdom,

Innan jag visste att jag hade denna sjukdom började ja nästan tro att jag var dum i huvudet, att jag hade psykiska problem även vänner runt mig sa att du tessan mår du verkligen bra. Eftersom ja precis efter nyår flyttat tillbaka till min son pappa trodde många att jag mådde dåligt över att jag flyttat dit igen osv, plus att jag faktiskt mådde dåligt över andra privata saker som ekonomi o sånt det gjorde ju inte saken bättre. Hade väldigt kort stubin va ofta trött och då medar jag TRÖTT kroppen orkade liksom inte bära runt mig. Jag började fundera när jag började gå upp i vikt igen efter att jag gått ner 38 kg mådde som en prinsessa o kände mig väldigt nöjd med min kropp, o så nu började ja sakta gå upp igen plus att jag hade rikliga menstruationer som varade i veckor. När ja väl tog mig för att ringa till gyn o berätta om mitt problem konstaterade hon där att jag nog skulle träffa en doktor istället att mitt problem nog inte berodde till största delen av att mensen strula utan att det verkade vara nått annat o så var det ju. Gick upp 14 kg på 2 veckor innan ja fick komma till läkaren detta var den 15 aug 2009, då tog dom ett enkelt blodprov plus att han också ville att ja skulle göra en hälsokoll för säkerhetsskull.

Sagt o gjort jag gjorde en ordentlig koll med allt vad det innebar, det visade sig då att jag hade Hypotyreos plus att mitt järnvärde va låg som sjutton och sockret högt, det var inte så konstigt att jag mådde som jag gjorde då. Men trots att jag åt medicin för det och drack blutsaft för järnets skull fortsatte ja gå upp i vikt o blödde värre än innan.

Det tog 6 månader innan ja kontakta gyn igen eftersom dom sa till mig att så länge du inte har fått rätt dos på medicin kan vi inte hjälpa dig, men jag tänkte att det här är inte klokt man ska inte blöda som jag gjorde. Jag ringde på en Tisdag ner hit till mvc och sköterskan där sa direkt att men herre gud kvinna varför har du inte kontaktat oss tidigare, då visade det sig att den damen ja pratat med förra gången va en bluffmakare hon ställde egna diagnoser efter vad hon trodde stämde osv så jag fick en akut tid in till gyn i Nyköping den fredagen o där visade det sig att eftersom jag blödigt så länge hade jag fått en muskelknuta i livmodern.

Inget som är direkt farligt men jobbigt för både mig o min kropp, min läkare där inne tyckte då att jag skulle byta p-piller till en annan sort, hade ätit en sort som inte hade något östrogen i sig i flera år och eftersom dom inte fungerade som dom ska nämligen få bort menstruationen fick ja en annan sort, jag började äta dom och visst mensen forsvann putts veck men efter 1 vecka med illamående o yrsel slutade jag helt men dom också.

Tänkte att nu lägger vi av med all medicin utom Levaxinet och ser hur jag kommer må och det kan jag säga det var det bästa jag kunnat gjort, sen jag sluta med dom har ja stannat av i viktökningen o mår som en liten prinsessa igen. Regelbunden mens, orken har kommit tillbaka, lusten, humöret, kom ihåget  ja JAG är mig själv igen nästan i alla fall och det är så skönt hoppas nu vikten vänder också så jag får gå ner dessa totalt 40kg ja gått upp på minder än 8 månader.....

Detta är HYPOTYREOS!!!!

Trött, seg, irriterad och glömsk.

Tror du att du är utbränd?

Sakta i backarna. Det kan vara rubbningar i sköldkörteln.

Ett problem som drabbar ett stort antal kvinnor varje år.

Sköldkörtelrubbningar är vanligt och kvinnligt. Men eftersom symptomen ofta är allmänna och smygande är sjukdomen svårupptäckt. En del kvinnor går omkring i flera månader och känner sig trötta och olustiga utan att förstå

att kroppen har en allvarlig rubbning.

Det är mycket, mycket vanligt att de som söker hjälp tror att de har drabbats av en depression när det i själva verket handlar om en sköldkörtelrubbning,

Är livsviktig

Trötthet, hjärtklappning, minskad sexlust. Symptomen på en rubbning är många.

- Sköldkörtelns funktion är livsviktig, den bildar hormonet TSH som styr kroppens ämnesomsättning i cellerna. Om inte det fungerar går kroppen till sist på sparlåga.

Man kan drabbas av två olika

varianter av sköldkörtelrubbning: över- eller underproduktion. Båda ställer till stora problem i kroppen.

- Sjukdomen är vanligast hos kvinnor.

- Man får kort stubin och blir andfådd för minsta lilla.

Kroppen går på sparlåga

Om det bildas för lite sköldkörtelhormoner går kroppen på sparlåga, det mesta känns "sirapssegt" och långsamt. Frusenhet, viktökning, minnesförlust, minskad sexlust, förstoppning och svårigheter att bli gravid är några av symptom som hör till sjukdomen.

Det kan ta flera månader innan den drabbade förstår att något är galet.

- Det beror på att symptomen är diffusa, ofta tror kvinnan att det beror på något annat. Det är också vanligt att man blir hes och att slemhinnorna blir känsliga.

En underfunktion behandlas med medicin som ersätter bristen på sköldkörtelhormonet.

Medicinen får man ta hela livet och genom det blir man helt återställd.

I viss mån ärftligt

För att konstatera om man har över- eller underproduktion i sköldkörteln tar läkaren ett

enkelt blodprov som mäter vilken mängd TSH-hormon man har i kroppen.

- Om man vet att mamma eller någon annan släkting har det här problemet bör man vara uppmärksam på de olika symptomen. Sköldkörtelproblem är i viss mån ärftligt, jag tror nu i efterhand att min mamma hade detta också

Män drabbas tio gånger så sällan som kvinnor av besvären. Men vad detta beror på vet inte forskarna i dag.

Symptom

Långsamt insjuknande med diffusa symptom. Trötthet, trögtänkthet, frusenhet, minnesproblem, minskad ämnesomsättning, förstoppning, ökat sömnbehov, myxödem (framför allt i händer, fötter och ögonlock) är vanliga symptom.

Myxödem är ett vanligt förekommande symptom på obehandlad hypotyreos. Innan kopplingen mellan myxödem och hypotyreos fastställdes, användes begreppet som om en separat sjukdom. Namnet kommer från grekiskans myfxa slem.

Myxödem yttrar sig genom hudförändringar, då det ansamlas en homogen-gelatinös, mucinhaltig massa mellan fibrillerna i hudens bindvävnad. Detta leder till att huden blir svullen, spänd och fast. Hudförändringarna uppträder huvudsakligen i ansiktet, samt på halsen. Den myxödematösa svullnaden kan därifrån sprida sig till bålen och extremiteterna, och starkt påverka händer och fötter. Även inre delar, till exempel slemhinnorna i munhåla och luftstrupe, kan påverkas.

I samband med myxödem uppträder ofta förändringar i svett- och talgkörtelproduktionen, så att denna avtar eller helt avstannar.

Även andra atrofiska (förtvining) rubbningar förekommer, som håravfall, tandlossning och nagelförändringar. Dessutom uppträder småningom även rubbningar i centrala nervsystemet, karakteriserade genom gradvis ökande kroppslig och andlig svaghet, vilken senare kan utvecklas till demens.

Själva sköldkörtelns volym minskar också som ett resultat av en obehandlad hypotyreos.

Behandling

Livslång hormonbehandling med sköldkörtelhormon. Läkemedlet heter i Levaxin. Vissa hypotyreospatienter har funnit att behandling med naturligt grishormon är överlägset det syntetiska Levaxin. De har t ex blivit av med symtom som funnits kvar trots behandling med Levaxin. Det naturliga grishormonet, vilket säljs under namn som t ex Armour Thyroid, Naturethroid och Westthroid, innehåller också de fem hormon som sköldkörteln producerar, till skillnad från Levaxin som bara innehåller ett av dem (T4,) som i kroppen bryts ner till de aktiva hormonerna, främst T3, det som styr ämnesomsättningen. Fram till på 80-talet användes naturligt framställt grishormon, framtaget av slakteribiprodukter (Thyranon), men då denna biologiska produkt innehöll varierande nivåer av hormonerna, och kunde skapa antikroppar minskade försäljningen till förmån för den kemiskt framställda varianten av T4. De fåtal patineter som inte blir bra på det moderna hormonet kan behöva tillägg av kompletterande hoormoner. Det heter Liotyronin. För att numera få det naturligt framställda grishormonet utskrivet i Sverige behöver en läkare ansöka om licens hos Läkemedelsverket.

 

1 Susanne Svensson:

skriven

HEJSAN, Jag fick hypotyreos 2009, på hösten, var så trött att jag somnade överallt så fort jag stte mej ner, orkade inget, gick upp i vikt, humöret ändrades, kort stubin, irreterad, ingen sexlust, synrubbningar, fryser för det mesta, är alltid kall om händer och fötter. Fick ta prover, och dom var väldigt låga, fick prova levaxin i låg dos, i sex veckor, fortfarande trött, nya prover, dosen höjdes lite till, så här har jag hållt på i 2 år, det var bra ett tag när jag fick levaxin, men nu har jag svårt att svälja, är trött och orkar inget, orkar inte må så här längre, finns det ingen annan hjälp än att äta levaxin? Snälla, vill inte må så här längre, då det påverkar mitt liv. Mvh Susanne.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: